Thursday 14 March 2013


Assalamualaikum kawan-kawan.


Post kali ini kami telah memperkenalkan aktiviti lain yang boleh guru-guru aplikasikan dalam darjah untuk mendapatkan suasana pembelajaran yang positif. 


                                        Selamat membaca dan mencuba ^_~





                                    "OUR RULES TREE"
                                


Objektif

  • Dapat membentuk murid-murid yang koperatif dalam bilik darjah semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.


Konsep

  • Menggunakan konsep demokrasi  berpandukan kepada Model Akibat Logikal Dreikurs dimana murid-murid boleh bekerjasama dalam membentuk peraturan bilik darjah supaya mereka selesa untuk belajar dalam bilik darjah.



Keistimewaan

  • Murid-murid dapat belajar secara bekerjasama antara satu sama lain.
  • Murid-murid dapat menerima dan melakukan peraturan yang mereka cadangkan tanpa rasa berat hati.
  • Dapat meningkat keyakinan diri murid-murid.
  • Dapat melatih mereka untuk berfikir sesuatu yang positif.



Cara pelaksanaan


 1.   Di sudut kelas,guru menyediakan sebatang pokok atau 
      replika pokok dan guru menamakan pokok 
      tersebut sebagai ‘Pokok Peraturan Kami’.

    2. ‘Pokok’ tersebut di sediakan dengan tali-tali yang
         tergantung untuk digunakan sebagai tempat
         meletakkan peraturan.

 3.  Seterusnya guru akan menerangkan kepada murid-murid
      tentang kegunaan ‘pokok’ tersebut di dalam kelas.


 4.  Setelah guru memberikan penerangan kepada murid-
      murid, murid-murid telah diberikan sehelai kertas dan 
      sebatang marker pen oleh guru.


 5. Setelah itu,guru meminta murid-murid untuk
     menuliskan peraturan yang boleh diaplikasikan di dalam 
     kelas dan seterusnya mereka sendiri boleh mengikuti 
     peraturan yang telah mereka buatkan.


 6.  Seterusnya kertas yang telah ditulis dengan cadangan 
      peraturan mereka, dikumpulkan dan di serahkan kepada 
      guru  dan sama-sama berbincang dengan murid-murid 
      untuk semakan dan pemillihan berdasarkan kepada 
      kesesuaian matlamat salah murid-murid.


 7.   Setelah mencapai kata sepakat hasil daripada
      perbincangan dengan murid-murid, kemudian guru akan
      menggantungkan kertas cadangan peraturan yang 
      dipersetujui di ‘pokok’.


 8.   Akhir sekali, guru akan memberi peringatan kepada
      murid-murid supaya mereka mematuhi peraturan yang
      telah mereka tetapkan dan yang dipersetujui oleh 
      mereka  sendiri.  




Harap aktiviti ini dapat membantu para guru dalam  mewujudkan suasana pembelajaran yang positif dalam bilik darjah. ^_^

2 comments: